Stowarzyszenie Szansa


Warsztat Terapii Zajęciowej realizuje zadania w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej zmierzającej do ogólnego rozwoju i poprawy sprawności każdego uczestnika, niezbędnych do możliwie niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia w środowisku.
Stwarza osobom niepełnosprawnym możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia.

Pracownia pedagogiczna

1. Rehabilitacja społeczna

W ramach procesu rehabilitacji społecznej mającej na celu kształtowanie właściwych postaw społecznych oraz współdziałania w życiu społecznym, dokonujemy działań z zakresu: prowadzenia zajęć edukacyjnych o tematyce: uczuć, przyjaźni, miłości, partnerstwie, seksualności (dyskusja, trening sytuacyjny, analiza, burza mózgów, ćwiczenia). Do prowadzenia zajęć wykorzystano również trening czynności dnia codziennego, wiele wyjść plenerowych, udział w treningu ekonomicznym, zajęcia grupowe, zajęcia indywidualne, elementarne zajęcia socjoterapeutyczne, relaksację oraz na bieżąco stosowanie upomnień za niepoprawne społecznie zachowania a także wzmocnień.

Postępy z realizacji rehabilitacji społecznej zanotowano w zakresie:

- nauki przestrzegania zasad, norm, regulaminów WTZ, wzmacnianie nawyków dobrego wychowania, stosowania zwrotów grzecznościowych, eliminacja wulgaryzmów, obgadywania i stwarzania sytuacji niejasnych a także rozwój więzi społecznych i komunikacji, jak też motywowanie do pomocy innym.

- rozwijania umiejętności dokonywania samodzielnych wyborów a także poszukiwaniu własnych upodobań zainteresowań źródeł rozwoju,

- wdrażania nawyków higienicznych (dbanie o wygląd, częste mycie rąk, pielęgnacja włosów i paznokci higiena poranna nazewnictwo i przeznaczenie kosmetyków, nauka szukania i kupowania kosmetyków),

- nauki czystości miejsca swojego przebywania a szczególnie swojego miejsca pracy,jak też prawidłowe użytkowanie narzędzi w tym miejscu,

- doskonalenia umiejętności wykonania zakupów, uwzględniając planowanie i naukę liczenia, pieniędzy z uwzględnieniem małych sklepów oraz samoobsługowych,

- udziału w kiermaszach świątecznych,

- udziału w wyjściach integracyjnych (Bal karnawałowy, bal andrzejkowy, wycieczka do Sandomierza, piknik w Kłyżowie, spacer na fontannę i strumyk, spacery na siłownię plenerową, wyjście na pizzę, wyjazd na plażę do Rybakówki, wyjścia do kawiarni Prima, Kawiarni Caffe, baru Prima, Baru Centrum, ciastkarnia City Park, restauracji Cleopatra, restauracji Biesiada, MC Donaldsa do Rzeszowa, wyjazd do Rzeszowa na pokaz fontanny multimedialnej, oraz do Radia Rzeszów. Wyjazd na gokarty do Kolbuszowej, wyjścia na spektakle „Siostrunie” oraz „Single i remiksy”, udział w grillowaniu w Jastkowicach oraz na WTZ, liczne wyjścia do kina,
- udziału w imprezach okolicznościowych Wigilia ,Śniadanie Wielkanocne,

- udziału w konkursach i przeglądach twórczości, (zawody, szkolenia, konkursy plastyczne i muzyczne, taneczne, Przeglądy Twórczości, szkolenia wykonania witrażu w ramach zajęć w muzeum).

W roku 2013 na podstawie Programu Pracy Pracowni na rok 2013, nie zostały zrealizowane założenia z zakresu:

- umiejętności korzystania z placówek użyteczności publicznej (Bank, Poczta Urząd Miasta, Urząd Skarbowy, ZUS, PCPR, PFRON), jedyną realizacją była praca związana z telefonami komórkowymi z różnych sieci (zła faktura, nowy abonament, nowy telefon, pisanie podań itp.)

- poszerzania umiejętności z zakresu wdrażania czystości i nauki segregacji śmieci.

 

 

2. Rehabilitacja zawodowa

W ramach procesu rehabilitacji zawodowej, która ma na celu ukształtować odpowiedzialność za wykonywaną prace oraz naukę jak największej ilości czynności i umiejętności zawodowych prowadzimy zajęcia z zakresu:

- doskonalenia umiejętności parzenia kawy i herbaty w ramach ,,dyżuru w pracowni pedagogicznej”, a także naukę profesjonalnego dekorowania kawy przy użyciu profesjonalnego sprzętu,
- doskonalenie technik pisania i czytania, przepisywania tekstu, zarówno ręcznego jak i na klawiaturze komputera, czytanie tekstów, układanie tekstów na gazetkę WTZ oraz do kroniki WTZ),

- poszerzanie wiedzy z zakresu liczenia (pamięciowe, pisanie, kalkulator, obliczanie treningu, używanie liczb w sklepie, gry i ćwiczenia liczbowe),

- poszerzanie umiejętności z zakresu używania przyrządów kreślarskich (linijka, ekierka, krzywik, cyrkiel),

- poszerzanie wiedzy ortograficzno - gramatycznej (ćwiczenia, gry, zabawy, dyskusja, zagadki, prace z komputerem, szeroki zakres pracy z teksem,),

- kształtowanie kreatywności i odpowiedzialności (dyżury, funkcje przydział samodzielnych zadań np. zbieranie pieniędzy na fundusz okolicznościowy, delegacja w ramach składania życzeń na urodziny, czy imieniny, zbiórka podpisów, organizacja konkursów, zdobycie sponsorów na drobne przedsięwzięcia np. kupno prezentów na konkurs muzyczny, motywowanie do inicjowania wyjść integracyjnych)
- nauka oraz rozwój z zakresu zajęć z arteterapii:

1) prace zlecone związane z ozdobami wielkanocnymi, takie jak: kury z siana, zające z siana, stroiki, okrągłe stroiki wiszące, naturalne stroiki z wykorzystaniem wierzby, stroiki z kory, drewniane ozdoby dekorowane techniką decoupage, ozdoby ceramiczne malowane farbami, wiszące ozdoby z sizalu, jajka styropianowiec wykonane techniką decoupage, stroiki na cmentarz, dekoracje doniczek, wykonanie koszyczków z rafii,

2) prace zlecone związane z bożym narodzeniem, takie jak:choinki z sizalu, choinki z kłosa żyta, choinki z kory, ozdoby z kory, choinki z szyszek, choinki z żołędziem, choinki z liści, choinki i bombki ze ślimaków z gazet. Bombki ze styropianu oraz z żarówek ozdobione techniką decoupage, choinki z patyków, choinki z gałęzi, dekoracje naturalne na korze, na sizalu na rafii. Dodatkowo w okresie świątecznym. Wykonuje się duże dekoracje na cmentarz z żywej jodły, oraz małe stroiki na stoły wigilijne.

3) Projektujemy i wykonujemy kosze słodyczy, stroiki jesienne, stroiki na zamówienie dla dużej korporacji (szklane, dekoracje kwiatowe z zastosowaniem kamyków i piasku, szkicowanie i malowanie obrazów i rysunków),

4) prace stałe: wykonanie logo firmy, przygotowania elementów dekoracyjnych (brokatowanie, nawijanie nitką cynamonu, malowanie żarówek, wykonanie kartek urodzinowych, wykonanie kwiatów z bibuły, wykonanie serc walentynkowych, wycinanie serwetek, dekoracja gazetek i kroniki, wykonanie form z tektury, cięcie kory, wykonanie dekoracji z origami.

3.Rehabilitacja psychiczna

W ramach rehabilitacji psychicznej ,która ma na celu intensywną stymulację wszystkich procesów psychicznych, w pracowni pedagogicznej prowadzimy działania terapeutyczne, które kształtują oraz rozwijają procesy psychiczne w następującym zakresie:

- kształtowanie cech charakteru (szacunek, współczucie, tolerancja, pomoc, miłość, cierpliwość, czułość, ambicja, pokora, poczucie własnej godności, spostrzegawczość, szczerość, pracowitość, zdecydowanie itd.).

- rozwój pamięci (długotrwałej, krótkotrwałej, sensorycznej, a także składników pamięci, czyli zapamiętywania, przechowywanie oraz odtwarzanie).

- rozwój spostrzegawczości,

- rozwój logicznego myślenia,

- rozwój koordynacji uwagi,

- rozwój wyobraźni,

- rozwój koordynacji wzrokowej,

- rozwój percepcji słuchowej,

- rozwój umiejętności i wiedzy ogólnorozwojowej,

- rozwój wiedzy ogólno – szkolnej,

- motywowanie do ciągłej stymulacji procesów myślowych.

4. Rehabilitacja fizyczna

W ramach rehabilitacji fizycznej, która ma na celu jak najszerszy zakres stymulacji w pracowni pedagogicznej prowadzimy działania w następującym zakresie:

- systematycznej stymulacji rozwoju fizycznego
- rozwoju płynności ruchów rąk , dłoni.
- rozwoju zaradności fizycznej

- rozwoju samodyscypliny w zakresie ćwiczeń fizycznych poprawiających sprawność

- motywowania do samodzielnego poruszania się wózkiem inwalidzkim

- motywowanie do samodzielnego osiągania postawionego celu, mimo niepełnosprawności fizycznej, np., dotarcie do wyznaczonego celu samodzielnie, przejechanie lub przejście 10 metrów, przekraczanie granic fizycznych, pokonywanie barier architektonicznych.

Realizacja założeń opierała się również na uwzględnieniu dodatkowego działania, jakim było

motywowanie do intensywnego udziału w zajęciach rehabilitacyjnych.

 



jared - 2013.04.02

Rozmiar czcionki:


Program do rozliczania PIT 2016 online - e-pity 2016
pamiętaj i ty możesz pomóc

przekazując 1% podatku na Stowarzyszenie "Szansa"
Szczegóły...

Można też nas wspomóc wpłacając pieniądze na nasze konto:
PEKAO S.A.
46 1240 2799 1111 0010 5780 3651

Wspierają nas:


















Strefa Edukacyjna

Flag Counter


Login:
Hasło:

admin